Sunday, June 18, 2023

Senarai Laman Web Rujukan Pelajar Universiti dalam Membuat Tugasan dan Final Year Project (FYP)



Berikut adalah senarai beberapa laman web rujukan yang berguna bagi pelajar universiti dalam membuat tugasan dan FYP (Final Year Project):

  1. Google Scholar (https://scholar.google.com): Mesin pencari akademik yang membolehkan anda mencari artikel ilmiah, tesis, buku, dan sumber rujukan lainnya.

  2. IEEE Xplore (https://ieeexplore.ieee.org): Platform digital yang menyediakan akses kepada artikel jurnal, konferensi, dan laporan teknikal yang berkaitan dengan bidang kejuruteraan dan teknologi.

  3. ACM Digital Library (https://dl.acm.org): Sumber rujukan utama untuk bidang sains komputer dan teknologi maklumat. Menyediakan akses kepada artikel jurnal, buku, dan konferensi ACM.

  4. JSTOR (https://www.jstor.org): Perpustakaan digital yang menyediakan akses kepada koleksi artikel akademik dalam pelbagai bidang, termasuk sains sosial, humaniora, dan sains alam.

  5. ResearchGate (https://www.researchgate.net): Platform sosial akademik yang membolehkan penyelidik berkongsi artikel, membangunkan rangkaian, dan berinteraksi dengan ahli-ahli dalam bidang yang sama.

  6. PubMed (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov): Pangkalan data untuk artikel jurnal berkaitan dengan bidang kedoktoran, biologi, dan sains hayat.

  7. arXiv (https://arxiv.org): Arkib terbuka untuk artikel saintifik dalam bidang matematik, fizik, sains komputer, dan bidang terkait.

  8. WorldCat (https://www.worldcat.org): Pangkalan data global yang membolehkan anda mencari buku, tesis, artikel, dan bahan rujukan lainnya dari perpustakaan di seluruh dunia.

  9. Reddit (https://www.reddit.com): Platform perbincangan dalam bentuk forum yang mempunyai pelbagai subreddits (sub-forum) untuk pelbagai topik dan bidang akademik. Anda boleh mencari subreddit yang berkaitan dengan bidang anda dan berinteraksi dengan komuniti akademik.

  10. Jurn (https://www.jurn.org): Mesin pencari khusus untuk artikel ilmiah, jurnal, dan makalah yang tersedia secara terbuka di internet.

  11. Internet Public Library (http://www.ipl.org): Perpustakaan digital yang menyediakan akses kepada berbagai sumber informasi, termasuk jurnal, artikel, dan koleksi digital lainnya.

  12. PQDT Open (https://pqdtopen.proquest.com): Platform yang menyediakan akses terbuka kepada tesis dan disertasi dari pelbagai universiti dan institusi di seluruh dunia.

  13. OADT.Org (https://oadt.org): Open Access Digital Theological Library, menyediakan akses terbuka kepada sumber-sumber teologi dan agama.

  14. Academia.edu (https://www.academia.edu): Platform sosial akademik yang membolehkan penyelidik dan pelajar berkongsi maklumat akademik, artikel, dan tesis.

Tidak lupa juga rujukan dari perpustakaan di universiti masing-masing. Mudahan bermanfaat .

No comments:

Post a Comment